Anna autollesi väliöljynvaihto – tai vaihdata ainakin kerran vuodessa

Moottoriöljyn vaihtaminen on yksi tärkeimmistä huoltotoimenpiteistä, jolla voit pidentää autosi käyttöikää ja varmistaa sen moitteettoman toiminnan. Moni kuitenkin ajattelee, että öljyt tarvitsee vaihtaa vain silloin, kun huoltokirja niin sanoo – usein 15 000–30 000 kilometrin välein. Totuus on, että väliöljynvaihto voi olla erittäin järkevä teko, erityisesti silloin, kun ajat lyhyitä matkoja tai vaihtelevissa olosuhteissa.

Miksi väliöljynvaihto kannattaa?

Moottoriöljy ei ainoastaan voitele moottoria, vaan myös puhdistaa ja suojaa sitä. Ajan myötä öljy kerää epäpuhtauksia, paksuuntuu ja menettää ominaisuutensa. Jos öljy pääsee likaantumaan liikaa, se ei enää suojaa moottoria kunnolla – ja tämä voi johtaa kalliisiin vaurioihin.

Väliöljynvaihto eli öljyn vaihtaminen varsinaisten huoltovälien välillä auttaa pitämään moottorin puhtaampana ja vähentää kulumista. Erityisen suositeltavaa se on:

  • Jos ajat paljon lyhyitä matkoja, jolloin moottori ei ehdi lämmetä kunnolla
  • Jos ajat kylmissä tai pölyisissä olosuhteissa
  • Jos haluat yksinkertaisesti pitää autostasi mahdollisimman hyvää huolta

Ainakin kerran vuodessa – vaikka kilometrit eivät täyttyisi

Vaikka ajaisit vain vähän, öljy vanhenee myös ajan myötä. Siksi suositus on selkeä: vaihdata moottoriöljy ainakin kerran vuodessa. Tämä koskee erityisesti autoja, joita käytetään harvakseltaan – öljyyn voi kertyä kondenssivettä ja epäpuhtauksia, vaikka auto olisi suurimman osan ajasta paikallaan.

Pieni vaiva, iso hyöty

Öljynvaihto on pieni investointi verrattuna siihen, mitä moottorivaurio voi maksaa. Lisäksi se parantaa moottorin hyötysuhdetta ja voi jopa pienentää polttoaineenkulutusta.

Pidä huolta autostasi – vaihdata öljyt säännöllisesti ja harkitse väliöljynvaihtoa. Moottorisi kiittää!

Lisää kirjoituksia

  • ADAS ja Tuulilasi

    ADAS ja Tuulilasi

    Tuulilasin vaihto ja ADAS-kalibrointi – miksi ne kuuluvat aina yhteen? Modernien autojen tuulilasi ei ole enää pelkkä lasi, joka suojaa ajoviimalta. Se…

  • Sähkö- ja hybridiautot riskien vähennys Osa 2

    Sähkö- ja hybridiautot riskien vähennys Osa 2

    Korkeajännite järjestelmien yleisin ongelma liittyy 12v eli ns. pikkuakkuun. Paljon puhutaan sähkö/hybridiautojen ajoakkujen kestosta, vikaantumisesta ja korkeista uusimis-/korjauskuluista. Näistä tarkemmin myöhemmin, sillä…

  • Miksi Premium? Miksi budjetti? Entä erämaksurahoitus?

    Miksi Premium? Miksi budjetti? Entä erämaksurahoitus?

    Talvi asettaa renkaille valtavat vaatimukset. Lumen, jään ja loskan keskellä renkaiden laatu voi olla ratkaiseva tekijä – pysähtyykö auto ajoissa vai ei.…